آرژانتین
در آرژانتین حداقل استانداردهای موردنیاز برای ارتقاء به كلاس بالاتر توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین میشود و معلمین مشخص میكنند كه دانشآموز به سطح موردنظر رسیده یا نه ؛ وضع درسی با نمرات 1 تا 3 سنجیده میشود .
آلبانی:
اساس ارتقاء ، شرفت سالانهی دانشآموز است . امتحانات فقط در كلاسهای میانی انجام میشود . در پایان كلاس هشتم امتحانات ویژهای شامل ریاضی و زبان آلبانی برگزار میگردد و در پایان كلاس دوازدهم دانشآموزان در 4 امتحان رشدیافتگی شركت میكنند .
آلمان:
ارزشیابی از دانشآموزان توسط معلمین و بر اساس امتحانات كتبی ، شفاهی ، انجام دادن تكالیف درسی و مشاركت فعال دانشآموزان صورت میگیرد كه نتیجه به صورت گزارش كتبی و یا بر اساس نمرهگذاری در مقیاس 6 به اطلاع خانوادهها میرسد .
آمریکا:
تصمیمگیری در مورد ارتقاء دانشآموزان باتوجه به سیاستهای متفاوت در مناطق مختلف آموزشی بر عهدهی مسؤولان محلی است . در ایالات متحده هیچگونه امتحان رسمی جهت اعطای دیپلم وجود ندارد .
اتریش:
معلمین از دانشآموزان ارزیابیهای مستمر به عمل میآورند و در پایان هر سال گزارش سالانه برای دانشآموزان تنظیم میشود كه مبنای ارتقاء به كلاس بالاتر خواهد بود .
اردن:
نظام آموزشی در این كشور یك نظام باز است و در آن هیچگونه امتحان ملی یا نهایی به جز امتحان كلاس دوازدهم وجود ندارد ، ارزشیابی در تمام پایهها به عهدهی معلم است و تكرار پایه به ندرت اجازه داده میشود .
اسپانیا:
در همهی پایهها اطلا عات لازم برای ارزیابی از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با روشهای مختلف از قبیل مشاهده منظم ، تحلیل تكالیف درسی، آزمونهای كتبی ،شفاهی و عملی جمع آوری خواهد شد.
بنگلادش:
در پایهی اول امتحان وجود ندارد لكن از سال دوم دبستان به بعد امتحان به عمل میآید . در پایهی ششم و هفتم نیز امتحان وجود ندارد و در پایهی هشتم امتحانات كشوری برگزار میشود . در پایهی نهم امتحانات كلاسی وجود دارد و حداقل نمرهی قبولی در هر یك از دروس به دست آوردن 33 درصد نمره میباشد .
بلغارستان:
در دوره ی ابتدایی ارتقاء اتوماتیك و بر اساس سن صورت میگیرد . در دورههای پیش متوسطه ، متوسطه و دانشگاهی وضعیت تحصیلی با نمرات 2 تا 6 مشخص میشود . (ضعیف ، رضایتبخش ، خوب ، خیلی خوب و عالی)
بلژیک:
در دورهی اربتدایی ارتقاء دانشآموزان با نظر معلم انجام میگیرد . در دورهی متوسطه ارتقاء و هدایت تحصیلی دانشآموزان با كمیتهای است كه اعضای آن را تمام معلمین پایهی مربوطه تشكیل میدهند .
برزیل:
تصمیمگیری در مورد ارتقاء دانشآموز به كلاسهای بالاتر توسط معلمین انجام میشود كه باتوجه به ضوابط و استانداردهای حداقل تعیینكننده انجام میگیرد .
بحرین:
در پایههای اول تا سوم ارزشیابی از طریق مشاهدهی فعالیتهای روزمره توسط معلم صورت میگیرد . از پایهی چهارم به بالا ارزشیابی سالی دو بار صورت میگیرد . (در هر نیمسال فعالیتهای روزانه ، نمرهی میان نیمسال و نمرهی امتحان پایان نیمسال مدنظر است) كسب نمرهی قبولی در درس «عربی» الزامی است .
پرو:
نمرهی امتحانات بر اساس نمرات صفر تا بیست مشخص میشود . معدل حداقل 11 و كسب نمرهی در دروس زبان یا ریاضی شرط ارتقاء دورهی ابتدایی است . در دورهی متوسطه ارزشیابی به صورت درسی است .
پرتغال:
در مرحلهی اول آموزش پایه ، ارزشیابی تدریجی و توسط معلمان است . نمرات دانشآموزان از كلاس پنجم تا نهم از 1 تا 5 و در دورهی متوسطه از صفر تا 20 است .
پاکستان:
ارتقاء دانشآموزان تا كلاس نهم اتوماتیك است ، ا متحانات نهایی در پایان كلاس دهم و دوازدهم برگزار میشود .
سوئیس:
تا پایان دوره آموزش اجباری ، هیچ امتحان ویژهای وجود ندارد . امتحان نهایی در پایان مرحلهی دوم متوسطه و پیشدانشگاهی وجود دارد .
سوئد:
هیچگونه امتحان نهایی وجود ندارد . در دورهی آموزش اجباری (نه سال) به جز تعداد معدودی ، بقیه به كلاس بالاتر ارتقاء مییابند . در سال دو بار به دانشآموزانِ كلاسهای هشتم و بالاتر نمرات 1 تا 5 داده میشود .
ژاپن:
ارتقاء به كلاس بالاتر در مرحلهی آموزش اجباری (نه سال) اتوماتیك و قطعی است . دانشآموزی میتواند در مرحلهی دوم متوسطه دیپلم بگیرد كه حداقل 80 واحد درسی را با موفقیت گذرانده باشد .
روسیه:
امتحانات فقط در پایان كلاس هشتم و دهم (یا یازدهم) گرفته میشود . نمرات از 1 تا 5 بوده و نمرهی قبولی 3 میباشد . اخذ نمرهی 2 در سال پایانی مانع اعطای گواهینامه نمیشود .
دانمارک:
ارتقاء به كلاس بالاتر به صورت طبیعی و بر اساس سن است و در هفت سال اول هیچ امتحانی وجود ندارد . در پایههای هشتم تا دهم ممكن است در مقیاس 10 به دانشآموز نمره داده شود .
چین:
در هر سال تحصیلی دو بار امتحان به عمل میآید كه اساس ارتقاء است . امتحانات رسمی در پایان مرحلهی اول دورهی متوسطه و زمان اعطای دیپلم انجام میگیرد .
چک:
وضعیت تحصیلی دانشآموزان از طریق امتحانات كتبی و شفاهی و با نمرات 1 تا 5 مشخص میشود . به دانشآموزان در سال دو كارنامه داده میشود .
فرانسه:
در پایان هر سال تحصیلی در دورهی ابتدایی معلمین مدرسه در مورد ارتقاء دانشآموزان تصمیم میگیرند . در سیكل اول و دوم متوسطه شورای كلاس (معلمین ،نمایندگان دانشآموزان ، اولیا و مدیر) این مسؤولیت را دارد .
عمان:
تصمیمگیری در مورد ارتقاء از كلاسی به كلاس بالاتر در هر دورهی تحصیلی برعهدهی معلمان است .
عربستان:
سال تحصیلی در تمام مقاطع به دو نیمسال تقسیم میگردد . نمرات كمتر از نمرهی قبولی (معمولاً 50% نمرهی حداكثر) منجر به شركت در امتحان تجدیدی خواهد شد .
کانادا:
در دورهی ابتدایی ارتقاء به صورت اتوماتیك است و در دورهی متوسطه نظام آموزشی به صورت واحدی است و اعطای دیپلم به ازای گذراندن تعداد واحدهای مشخصی است .
کره جنوبی:
در مقاطع مختلف تحصیلی ارتقاء اتوماتیك است و اعطای گواهینامه بر اساس ارزشیابیهای داخل مدرسه است .
نروژ:
در مدارس ابتدایی امتحان رسمی وجود ندارد . در مرحلهی اول متوسطه فقط در دروس اجباری (سالی دوبار) نمره داده میشود و در پایان دوره امتحان نهایی به عمل میآید . در مرحلهی دوم متوسطه برای ارتقاء حداقل نمرهی لازم باید كسب شود و موفقیت در امتحان نهایی شرط كسب دیپلم است .
هلند:
ارتقاء در دورهی ابتدایی اتوماتیك است . در پایان دروهی ابتدایی آزمونی برای اعطای گواهینامه وجود دارد . در دورهی متوسطه عمومی امتحانات مدرسهای و كشوری در سال پایانی وجود دارد .
برگرفته از سایت ...